Groepen 

Algemeen 

De Dr. A. van Voorthuysenschool so (zml) verzorgt onderwijs aan leerlingen met een blijvende ontwikkelingsachterstand op basis van een verstandelijke beperking ( IQ < 35-69 ) met als gevolg een beperkte didactische leerontwikkeling (deze ligt bij uitstroom onder groep 4 niveau basisonderwijs) en/of autisme. 

Wij bieden alleen arrangementen voor internaliserende leerlingen, gezien de kwetsbaarheid van de doelgroep. 

De school zorgt voor een gestructureerde, voorspelbare en veilige leeromgeving. De school wil de leerlingen tot ontwikkeling laten komen door positieve stimulering en het opdoen van succeservaringen. Door het uitvoeren van praktische activiteiten krijgt de leerling de beste voorbereiding om zich zo zelfstandig mogelijk te redden in de samenleving. 
 
Leren wordt ondersteund vanuit het praktisch bezig zijn (praktische redzaamheid). Betekenisvolle (praktische) situaties, leren door doen en ervaren, het bieden van een uitdagende werkplek. Wij houden rekening met extra onderwijsbehoeften als het gaat om informatieverwerking, taakgerichtheid, concentratie en/of werktempo en sociaal emotioneel functioneren. Wij bieden balans tussen inspanning en ontspanning. 
 
Op basis van dossieranalyse, eventuele observatie en meedraaien in een groep, wordt bepaald óf en welke groep passend is voor een leerling. Jaarlijks kan een leerling een overstap maken naar een ander arrangement (onderwijsaanbod) indien nodig. Dit wordt besproken in de Commissie van Begeleiding (CVB). 

Er wordt voor alle leerlingen gebruik gemaakt van de zml leerlijnen van het CED (Centrum voor Educatieve Dienstverlening). Er wordt gewerkt met methodes voor het zml onderwijs. 
 
De leerlingen profiteren van de pedagogische aanpak zoals die in de basis wordt geboden. Zij hebben aanvullende ondersteunende begeleiding nodig met betrekking tot de omgang met anderen. 
 
Op de Dr. A. van Voorthuysenschool bieden wij 4 verschillende onderwijsarrangementen aan, te weten: 

  1. Zml onderwijsarrangement (basisgroep arrangement) 

  1. Auti-(structuur) groepen arrangement 

  1. Praktijkleergroep arrangement 

  1. Ontwikkelgroep arrangement 

  

1. Zml onderwijsarrangement (basisgroep arrangement) 

Er is een speciaal onderwijsaanbod voor zml leerlingen. De groepen bestaan uit 10 tot maximaal 13 leerlingen. Uitstroom is Leerroute 3 en 4. 

2. Auti-Structuur Groepen arrangement  

Er is een speciaal onderwijsaanbod voor ZML-leerlingen met Autisme (ASS) of structuur-afhankelijke leerlingen, die alleen in een homogene structuurgroep met een zeer eenduidige en zeer voorspelbare omgeving kunnen functioneren. 
De groepen bestaan uit 9 tot 10 leerlingen. In de onderbouwgroep(en) wordt veelal gewerkt aan groepstafels, indien nodig kan er gewerkt worden aan een individuele tafel. 
In de middenbouw- en bovenbouwgroepen zijn individuele werkplekken gecreëerd. 
Het klaslokaal is zoveel mogelijk prikkelarm ingericht. De leerlingen hebben een eigen werkplek, een ladekastje en een tafeltje tussen schotten. 
Er wordt veel individueel onderwijsaanbod gegeven. 
Indien nodig kunnen de leerlingen gebruik maken van geluiddempende koptelefoons. 
Uitstroom is Leerroute 2, 3 en 4. 

3. Praktijkleergroep arrangement 

Er is speciaal onderwijsaanbod voor ZML-leerlingen met extra begeleiding op sociaal-emotionele ontwikkeling (praktijkleergroep). De groep bestaat uit maximaal 10 leerlingen in de leeftijd van 8 t/m 12/ 13 jaar. Zij leren vanuit het praktisch en betekenisvol bezig zijn. Zij werken afwisselend in groepjes. Uitstroom is Leerroute 2 en 3. 

4. Ontwikkelgroep arrangement 

Er is speciaal onderwijsaanbod voor ZML-leerlingen met extra begeleiding op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. De groep bestaat uit maximaal 8 leerlingen. De groep wordt ondersteund door een leerkracht vanuit de Dr. A. van Voorthuysenschool en een pedagogisch medewerker vanuit Pameijer. De ontwikkelgroep is een doorstroomgroep waar de leerlingen één jaar onderwijs kunnen volgen. Indien nodig kan een verlenging plaatsvinden van maximaal een jaar. De periode dat leerlingen onderwijs volgen in de ontwikkelgroep wordt gebruikt om te onderzoeken naar welke groep binnen de school de leerlingen kunnen doorstromen. De mogelijkheid bestaat dat een leerling niet kan doorstromen. Er zal dan een andere plek gezocht worden buiten onze school. Uitstroom is Leerroute 2 en 3. 

Bijzonderheden 

Indien meer persoonlijke ondersteuning nodig is wordt met ouders en externe partijen in gesprek gegaan over aanvullende middelen, extra ondersteunende begeleiding en/of inzet van persoonlijk begeleider vanuit WLZ of Jeugdwet. 

Uitstroom en Leerroutes                                                                                 

Binnen het zml hebben wij verschillende uitstroom routes: 
Leerroute 2 (Taakgerichte en Activerende) Dagbesteding 
Leerroute 3 (Beschutte) Arbeid 
Leerroute 4 (Begeleide) Arbeid